Min resa....

Min resa påbörjade jag i juni 2007, då jag gjorde en Gastric Bypass på Ersta Sjukhus....Operationen gick bra, men fick infektion efteråt, som inte är så vanligt, men det händer dock.
Det är MÅNGA som tror att det är bara att göra en överviktsoperation och sen går man ner i vikt och kan fortsätta leva som man gjort innan op! men där har ni fel...man måste lägga om kosten om man skall gå ner i vikt, av själva operationen går man ner ca 70% av övervikten! Sen får man då kämpa med resten av övervikten!
Och jag har verkligen kämpat...det har inte hela tiden varit en dans på rosor.
Visst äter jag ibland sötsaker...men inte så mycket, det går bara inte. Mycket viktigt är att man äter på regelbundna tider, ca var 3:e timme, detta för att hålla blodsockernivån. Viktigt med frukost, lunch och middag ocg däremellan mellanmål, viktigt är också att dricka och där vet jag att jag är jättedålig!

Innan op hade jag ett BMI på 43.3 som är då Fetma. Idag har jag ett BMI på 24 som är Idealvikt
BMI skala:

UnderviktigIdealviktÖverviktFetma
< 1919-2526-30> 30


Jag har gått ner från 128 till 71, det är en viktminskning på 57 kg!!
Helt ofattbart....man fattar inte det ens själv....Har gått ner från Storlek 58 till 40/42!

Här kommer en bild innan op....



Och en nyligen tagen bild....


Kommentarer
Postat av: evans

Det var en rejäl minskning! Hur lång tid tog det?

2008-10-27 @ 15:35:37
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: anncka

Ja, det var en rejäl viktminskning. Det tog ca 1 år för mej att gå ner, nu har jag ju då tappat lite till efter att jag gjort bukplastiken!

2008-10-28 @ 08:18:13
URL: http://anncka.blogg.se/
Postat av: evans

Men det är väl bra gjort - att tappa så mycket på ett år!

2008-10-28 @ 13:43:57
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: Ulla

Du har kämpat något helt otroligt bra! Kan tro att allt känns lättare och att du mår bättre både fysiskt men även psykiskt. Det jag tyckte var svårt när jag gick ner 20 kg var att förändra min bild av mig själv. Jag var ingen tjockis längre. Det tog tid innan jag vågade köpa lite tightare kläder.

2008-10-30 @ 07:25:25
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: tina

jätte bra gjort att gå ner så mycke.jag opererades själv den 26/8 och har gått ner 13kg.har du motionerat mycke efteråt?ibland tycker jag att det inte händer så mycke på vågen.

2008-10-31 @ 18:04:50
Postat av: Anncka

Hej tina! Det är ju jättebra att du gått ner 13 kg! Jag har motionerat en hel del efter op, promenerar en hel del. Det är bara att kämpa på!Vart opades du? Man måste verkligen kämpa för att gå ner i vikt, det är inte bara tro att då man viktopererats så går man automatiskt ner i vikt, visst gör man det till en del, men sen måste man lägga om sin kost också. Kram

2008-11-02 @ 10:44:26
URL: http://anncka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0