Varför äter vi som vi äter

Debatter om bantning och övervikt brukar nästan alltid handla om vad vi äter.Ju mer man läser om mat och ätande, desto mer inser man hur mycket som styrs av kropsliga processer....
Dit hör aktiviten i hypothalamus, ett område i hjärnan som reglerar hunger, törst, dygnsrytm, sexulaitet :) och försvarsbeteende. Då vi med hjälp av "den fria viljan" försöker dra ner på kalorierna stretar hypothalamus emot med en rad andra system.


Kirurgi är i nuläget den enda långvarigt fungerande metoden att behandla överviktiga som har ett BMI på 35 eller mer. Den gruppen utgör i Sverige mer än 150 000 vuxna.
Den som hävdar att övervikt är självförvållad och därför ingenting som bör hanteras av den offentliga finansierade vården för logikproblem. För hur skall man göra med alla de andra mer eller mindre självförvållande sjukdomstillstånd?
Skall vi inte ta hand om dem som brutit ben i skidbacken?
De som brutit lårbenshalsar för att tidigare i livet ätit för lite kalcium och sedan på ålderns höst fallit på mattan?
Skall vi stänga igen sveriges tryckkammare med hänvisning till att den som drababs av livshotande dykarsjuka minsann själv dykt sig till sjukdomen?
Och hur är det med alla andra livsstilsutlösande sjukdomar?

De som menar att man inte kan operera alla har en moralisk skyldighet att svara på frågan vilka man i så fall ska operera och vilka man skall välja bort. Och hur är det förenligt med den svenska principen om vård efter behov?


Kommentarer
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Det är helt rätt det du skriver,det mesta i livet har vi själva orsakat. Vissa sjukdomar kan vi kanske inte styra över.Jag tänker ofta varför jag fick fibromyalgi,vad har jag gjort för att få den sjukdommen.

Ha en bra Lördag //Anna-Carin

2008-01-26 @ 15:05:57
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Caroline

Först vill jag tacka för dina ord i min blogg och det där hotellet ser jätte fint ut på bilderna.

Det du skriver om vikt, får jag snappa upp det och föra över det på våran sida. Jag funderar på om vi ska fixa en blogg där som vi alla kan skriva i vad vi tycker och känner så att andra får se att dom faktiskt inte är ensama, hur låter det? Kan vi ta upp på nästa träff.

Tänker på dig vännen och hoppas du trots allt mår bra, jag kämpar på.

Kramiz
C

2008-01-26 @ 23:01:25
URL: http://cajoz.blogg.se/
Postat av: Borthy

Då finns det värre saker man behöver tänka till på i stället...Hur många bortsupna levrar opereras inte? Hur många sönderrökta lungor behandlas om och om igen?
Ått operera en överviktig ofta ung människa botar ju och gör ofta personen frisk åtminstone fysiskt. Hur man framtidsvis mår psykiskt vet jag ju inte?
Har du sett några studier på det? Är det gjort? Eller räknar man med att man automatiskt blir lycklig för att man blir smal? tror inte det va?Fysiskt kan jag förstå att man mår bätre men psykiskt arbete krävs nog en hel del... tror jag.
Det var lite förvirrade natt-tankar från mig. uj vad trött jag är nu. kram

2008-01-30 @ 06:03:13
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0