Min operation!

Här är lite information angående min vikt operation:


Gastric bypass är en kombination av en liten mage och delvis urkoppling av tunntarmen. Magsäckens övre del (ca 15-30 ml) avskiljs från resten av magsäcken med hjälp av en häftapparatsteknik som kallas stapling.
Den gamla magsäcken som är den större delen blir kvar och bildar en så kallad blindsäck och den producerar som tidigare magsafter

En ny förbindelse från den lilla magfickan skapas genom att tunntarmen avdelas efter ca 50-75 cm och den nedre delen av tarmen sys fast vid magfickan. Genom den passagen transporteras sedan maten Du äter.
Den övre änden av tunntarmen sys fast 75-100 cm ned på tarmen som kopplats till magfickan. Därmed förbinds den resterande magsäcken med tarmen och de viktiga magsafterna tillförs maten i tarmen.
Att anpassa sig till små portionsstorlekar och välja en näringsrik och varierad kost är viktigt för att operationen skall lyckas och näringsbrister undvikas.
Denna operation skapar en viktminskning på ca 75% av övervikten.
Genom denna operation får man en kombination av en liten mage och klart försämrat upptag av föda. Då blir tiden för kort för att hinna bryta ner och ta upp all föda. Således kommer stora delar ut med avföringen utan att tas upp av kroppen.

De finns patientkategorier där bypass bör vara förstahandsalternativ. Då handlar det om personer med annorlunda ätbeteende, det vill säga att man småäter ofta, och som har ett högt intag av lättsmält, sockerrik föda exempelvis glass, godis med mera. Denna kategori kan "äta igenom" ett band och får därmed en mindre viktnedgång.


Kommentarer
Postat av: Borthy

Hej. Har inte riktigt hunnit läsa vad du skrivit men det ska bli mig ett sannt nöjje att göra det så fort jag får lite egentid!
Jag har fixat 2 alternativ på kort på dig. Får jag logga in på din blogg och lägga dit det så du kan titta vad du tycker? Du blev jättefin! Svara i min blogg eller på sms! Kram

2007-10-01 @ 19:44:53
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Borthy

Nu sitter ett va korten där! Jag tycker du är jättefin! Om du inte skulle gilla har jag fler på lut. Du ska få de alla sedan!

2007-10-01 @ 23:09:52
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Borthy

Hej! Hur är läget? Saknar dig på jobbet, är du hemma och är sjuk? Krya på dig! Kram

2007-10-04 @ 12:54:38
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: anncka till Borthy

Hej min vän! Jag har varit sjuk, tisd o onsdag hade jag en fruktansvär migrän, som jag inte haft på flere år, kan det månne bero på stress...Huaaaa...Imorse hade vi tentamen mellan 9-10.10, då skulle vi svara på 5 frågor som någon från kursen hade ställt, nu har jag sutti vid datan sedan 13 och gett feedback samt tagit emot feedback angående mina frågor samt andras frågor, med andra ord har vi varit "lärare" till varandra, är detta rimligt eller?
Imorgon kommer jag till jobbet! Halv 8!
Kram

2007-10-04 @ 15:27:00
URL: http://anncka.blogg.se
Postat av: Borthy

Ok! Trevligt, då ses vi i morgon!! Hoppas det gick bra på tentan!

2007-10-04 @ 17:00:14
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: tina

Kul att du skriver om din op.Jag väntar själv i kö på op.Är jätte nervös inför op.Kan du inte skriva lite mer om hur dit liv ser ut nu efter op.Har hört att en del inte mår så bra efter operationen.Mådde du dåligt?Kan du äta all mat som du åt tidigare eller blir du dålig av något?Hur mycke vägde du innan op?Tack på förhand.Lycka till med vikt nedgånen.

2007-10-04 @ 22:42:06
Postat av: Jada

Hej!
Tittar in lite på din blogg. Ha en bra helg!

2007-10-05 @ 09:16:39
Postat av: anncka till Jada

Hej!
Va kul att du tittade in på min blogg
Ha en trevlig helg du med!

2007-10-06 @ 11:26:36
URL: http://anncka.blogg.se
Postat av: anncka till Tina

Va kul att du tittade in i min blogg. Va kul och spännade att du också skall opereras. Hör av dej igen//Anncka

2007-10-06 @ 11:28:39
URL: http://anncka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0