Fortsättning operationen.

4 veckor efter operationen åt jag flytande kost, det var allt från varma soppor, varmakoppen, fruktsoppa olika Smothisar, yoghurt mm...då jag var inne på min 4:e vecka började jag byta ut 1 mål om dagen till puré kost, dvs 6 månaders babymat, ni kan tänka er att det var guda gott, i 2 veckor skulle jag äta puré, sen fick jag börja äta vanlig mat men försiktigt.
Det gick bra och gud vad härligt att äntligen få tugga maten.
Jag äter även B12 vitamin, Kalk samt Multivitamin och det kommer jag att få äta så länge jag lever.
Alla patienter som genomgått Gastric bypass skall regelbundet äta vitamintabletter. Man måste framför allt vara uppmärksam på intaget av de olika B-vitaminerna.

Gastric bypass är förknippat med en klar risk för att diverse bristsymptom skall uppstå (fr a blodbrist, proteinbrist och vitaminbrist) om man inte sköter måltiderna. Måltidsordningen skall därför vara regelbunden med ca 6 mål mat om dagen. Undvik dock småätande mellan måltiderna. Det är viktigt att man tuggar maten noggrant. att ta god tid på sig när man äter. Måltiderna får gärna ta 30 - 45 minuter, i varje fall minst 20 minuter.

Kommentarer
Postat av: Ulla

Jag är en snabbätare, så för mig verkar 35-40 min som en evighet att äta på. För jag kan tänka mig att det inte är några större portioner du äter.

2007-10-15 @ 04:59:33
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: anncka

Hej Ulla! Jag äter i ca 20-30 min och det är inga stora portioner jag får i mej, men jag äter ca var 3:e timme. Min portion består av t.ex. 1 potatis, 1 köttbiff och lite grönsaker. Får i mej ca 2 dl/gång då jag äter. På morgonen äter jag 1 liten macka, helst rågbröd, äter inget ljust bröd alls. För vitsen med operationen är ju att man inte skall gå tillbaks till det ätmönstret man hade innan op.

2007-10-16 @ 08:03:35
URL: http://anncka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0