Måttbandet

Man ser sig själv i spegeln, förjävligt, men det finns inget alternativ.
I sinnet är man för det mesta smal och rörlig, emellanåt blir det smolk i bägaren, när man ser en fördömande blick.
Så jag kan tänka mig att det blir svårt att glädja sig åt viktnedgången, förrän man verkligen kan se skillnad.
Vist är det svårt att veta hur man ser ut  även om jag ser mej i helfigur ispegeln varje dag  så vet jag ändå inte HUR jag ser ut. Undrar hur länge de dröjer för hjärnan att fatta ,snacka om trögfattad Wink

Jag måttar mej ca 1-2 ggr/månad och idag kände jag för att göra det.
17/6 midjemått: 133 cm, höftmått: 130 cm 14/10 lår: 56 cm

Idag 9/11 Midjemått: 96 cm, hela 37 cm har jag minskat, helt ofattbart. 
                  Höftmått: 108 cm, minskning med hela 22 cm
                  Lår: 54cm, minskning med 6 cm på ca 1 1/2 månad.


Den övervikt som sätter sig kring midjan är förknippade med en rad riskfaktorer för hälsan. Framför allt drabbar detta män, men alltfler kvinnor ökar också omfånget kring midjan. Dåliga matvanor, fel, fet och för mycket mat ger övervikt, men ny forskning visar också att rökning ökar på bukfetman.
Det fett som lagras kring magen kan lättare frigöras och transporteras till livsviktiga inre organ och kan då ställa till problem.

Det enklaste sättet att ta reda på om man befinner sig i riskzonen är att mäta midjan. Stå upp och mät midjan ungefär vid naveln efter det att du har gjort en normal utandning.
För kvinnor ökar hälsorisken om midjemåttet överstiget 80 centimeter, är måttet över 88 centimeter är det en mycket ökad risk. För männen ökar hälsorisken över 94 centimeter, över 102 centimeter är den mycket ökad.
(källa: Toppform)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0