Jultomten



Den svåraste frågan kring jultomten är väl hans ursprung. För mig finns det bara en plats, det är Korvatunturi i nordöstra Finland. Adressen är ju så enkel ?Santa Claus, Korvatunturi, Finland'.



 

Så var det då bara några dagar kvar till julafton. Som vanligt ligger man efter med i princip allt och lite till. Tror banne mig att det är den smått berömda julångesten som infunnit sig. Igen! Sittandes på höger axel med långt vitt skägg, en röd tovig luva och ett envetet långt pekfinger! Att man aldrig lär sig? Att ständigt skjuta upp saker till sista sekund tycks vara min personliga förbannelse. Till mitt försvar så kan jag ändå, utan att ljuga, säga att jag har haft extremt mycket omkring mig sista tiden. Det har ju bl.a. märkts på bloggen där det varit minst sagt tunnt med inlägg under december.

© Mikael Gustafsson

Jul, jul, strålande jul, glans över vita skogar.
Himmelens kronor, med gnistrande ljus.
Glimmande bågar i alla guds hus.
Psalm som är sjungen från tid till tid.
Eviga längtan till ljus och frid.
Jul, jul, strålande jul, glans över vita skogar.

Kom, kom, signade jul, sänk dina vita vingar.
Över stridernas blod och larm.
Över alla suckan ur människobarm.
Över de släkten som gå till ro.
Över de ungas vars dagar nu gro.
Kom, kom, signade jul, sänk dina vita vingar





Kommentarer
Postat av: Ulla

Det blir jul hur mycket du hunnit eller inte hunnit med. Men visst är det jobbigt när man inte känner att man har koll på läget. Ta det lugnt med julstressen!

2007-12-17 @ 19:43:41
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: Borthy

Hej!
Du och jag...vi kämpar och kämpar...
Hoppas allt bra med dig?
Du glömmer väl inte bort mig fast jag inte är så himla aktiv just nu?
Finns dock här. Kram

2007-12-18 @ 02:41:36
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0